Inteligenţă românească

  Am citit pe Ştiri Yahoo online, că prin proiectul a trei studenţi români, de la ASE, producţia agricolă, ar putea fi valorificată integral, la preţuri mai scăzute, direct de la producător.

Mecanismul este simplu: cumpărătorul, solicită online, printr-o firmă specializată, marfa dorită. Astfel, se elimină intermediarii, fapt ce va asigura, ieftinirea produselor, şi asigurarea calităţii, acestora, cunoscându-se direct,  provenienţa lor.  Totodată, se va reuşi stabilirea unor relaţii, pe baza cunoaşterii calităţii sigure a produselor, consumatorul având posibilitatea deciziei, în funcţie de felul în care este mulţumit, de marfa primită.

Mi se pare un proiect benefic dezvoltării agriculturii, de natură să reglementeze dominaţia împovărătoare a intermediarilor. Să sperăm, că  în cadrul Ministerului pentru valorificarea creditelor europene nerambursabile, se va lua în seamă problema finanţării proiectului susamintit, în vederea aplicării lui generalizate.

Eventual, cu ajutor financiar autohton, în spiritul liberal ”prin noi înşine!”

Onu Ionescu.

Anunțuri

16 comentarii

Din categoria Pagini de Jurnal, Politică

16 răspunsuri la „Inteligenţă românească

  1. Inițiativa mi se pare ok, modul de rezolvare mi se pare tipic românesc, adică nu răspunde necesității de fapt. Eu cred că problema produselor agricole românești este lipsa unui mecanism de distribuție pe piață (angrosisti), lipsă pe care o exploatează (și posibil s-o și perpetueze), evident, importatorii. Poate în articol nu sunt toate detaliile, dar eu am inteles asa:
    cumpărător -> firma online <- producător. Care, cum in ce fel, ce reglementari ? Se duce producătorul la firma online (!) se duce firma online la producător ? Ce relevanță are pentru producător faptul că angrosistul (firma online) revinde (și) electronic produsele ?
    Eu cred că mai întâi trebuie creată o cultură de brand în rândul micilor producători, pentru ca aceștia să-și poata vinde marfa la prețul cel mai bun. Cu alte cuvinte cumpăr roșiile Fane cel Roșu că sunt cele mai bune, sau dacă nu iau de la Veta Rafinata. Și asta nu înseamnă decât că în supermarket caserolele sunt etichetate cu brandul fiecăruia. Ooops ! Cum ajunge eticheta pe caserolă ? Păi fie o face producătorul (recomandabil) fie angrositul. O mașină de ambalat nu mai e o avere, iar consumabilele (caserole/etichete/polietilenă) nici atât. Una peste alta puțină educație și puțină organizare. Educație fiindcă țăranul român, ca orice român, e orgolios, refractar la nou, împotriva oricărei forme de organizare și complet inapt să judece în termeni de perfomanță munca lui, iar organizare fiindcă cineva trebuie să strângă, în mod organizat, producția micilor producători și s-o distribuie pe piață. Am presupus că ies din discuție marii producători, fiindcă dacă nici ăia nu știu să-și vândă marfa atunci acolo e o problemă serioasă de marketing și sales (ceea ce n-ar fi imposibil).
    Tot ce am scris are cu siguranță valoare de discuție la o cafea, dar m-a amuzat foarte tare găselnița ASE-iștilor, firma online ! Wow ! Chiar nu văd ce rezolvă asta. Un site (frumușel, că doar vindem legume nu haute-couture) se poate face cu 50$. Și ?

    • Domnule Bob, Mulţumesc, pentru comentariu.
      Dovedeşte preocupare, fie şi la nivel de cafea.
      Dar agricultura,mică sau mare/industrializată,comportă aplecarea cuvenită.
      Ca orice element de noutate, ideea nu trebuie tratată ca un „brain storming”eşuat din cauze sceptice.
      Şi respectuos, înclin să cred că neîncredera în valorile noastre are pe undeva şi germenii ratării oricărei întreprinderi.
      Încercat de aceleaşi întrebări, temeritatea de a aborda domeniul, mi se pare a ne exprima spiritualitatea specifică. Mai mult, eu apreciez că poate fi un început către urbanizarea multor persoane din mediul rural, cu toate aspectele aparent banalizabile.
      Am omis, deliberat, să menţionez, că în concursul organizat pe această temă, proiectul amintit, a fost selecţionat al treilea, din sute de lucrări, pentru etapa finală.
      Iar concursul, este organizat, de o fundaţie de profil, americană. Îngăduiţi-mi, vă rog, să am încredere în Inteligenţa românească.
      Nu este vorba de o banalitate politicădâmboviţeană.
      Cu stimă!
      Madi şi Onu

      • Poate că nu sunt toate detaliile în articol, așa cum spuneam, sau poate tocmai faptul că de selecție s-a ocupat o fundație americană a făcut ca acet proiect, online, să fie selecționat. Trebuie spus că nici americanii nu-s the best of, și cu tot respectul, bani se mânăresc și la ei, și în tot restul lumii. Nu eram nici Gică contra, doar că eu nu văd finalitatea acestui proiect, adică cum ajunge la mine pe masă roșia lui Fane, și nu o roșie oarecare, și nu oricum ci cumpărată dintr-un loc unde se vinde în masă, adică supermarket. Fiindcă dacă vorbim despre piețe agro-alimentare eu unul nu văd utilitatea a acestui proiect. Acolo sunt deja mini-angrosiștii care dirijează totul. Spun că nu sunt Gică contra și pentru faptul că eu realmente sufăr când văd la noi în țară atâta pământ nemuncit, iar cel care e muncit e muncit atât de greu (fără nici o susținere din partea statului) și cu un profit atât de mic. Am avut șansa să călătoresc prin Europa și, cel puțin prin locurile unde am umblat eu, terenul agricol era de tras în poză. Iar dacă ar fi să fac un clasament, Ungaria mi se pare de departe țara cea mai organizată, la concurență cu Olanda.
        Eram doar sceptic cu privire la utilitatea acestui proiect online fiindcă nu este prezentat tot lanțul de aprovizionare.
        Mi-aș permite să vă dau un exemplu de mentalitate tipic dâmbovițeană. Un reportaj văzut anul trecut. Ceva englezi au venit în nu știu ce sat să cumpere TOATĂ producția de roșii (satul fiind recunoscut ca cel mai producător de roșii) pe următorii 10 ani. În imaginile prezentate rupeau roșiile direct din grădină și se vedea plăcerea pe chipul lor când le mâncau. Ei bine, au luat interviu și unui producător, care era cam dezamăgit fiindcă englejii vrea să le punem în lădițe dă carton, păi cine stă domle să le puie și ce, lădițele costă bani …
        Acuma hai să discutăm problema ca niște amatori. Deci niște cetățeni dintr-o țară aflată la trei-patru mii de kilometri distanță de românica, au aflat că în satul ȚaraRoșiilor (îmi cer scuze chiar nu rețin numele satului) sunt cele mai bune roșii din lume. Ce concluzie tragem de aici ? Că deja avem un brand, dar habar n-avem și ca atare nu e promovat. Ce ne costă să-l promovăm ? Mai nimic, o făceau oamenii ăia pe gratis sau fără să-și dea seama, dacă onorabilul țăran român, harnic dealtfel, dar tare încuiat la minte, s-ar fi asociat (în vederea obținerii unui preț mic) pentru cumpărarea lădițelor care, logic, trebuiau să fie marcate ȚaraRoșiilor. Englezii și-ar fi frecat palmele de bucurie că nu mai trebuie să facă nimic decât să bage marfa în supermarket și categoric ar fi dat 1 cent în plus la 10 lădițe fără să comenteze. Doar că românul, după părerea mea, nu știe să lucreze în echipă, în cazul în speță fiind vorba despre o comunitate care avea doar de câștigat: Nu știu care a fost rezultatul negocierilor, dar trebuie să spun, că din experiența și cunoștințele mele, dacă ambalarea se face în Anglia, tot acolo se duce și profitul. Fiindcă consumatorul, fie el și un angrosit în exemplul evocat, are tot interesul să cumpere un produs cât mai complet. Dar … la românica comunitatea, în sens larg și general, nu există. Și nu există nici interes din partea autorităților. Avem o țară foarte, foarte bogată și am putea s-o ducem ca în sânul lui Avram chiar și numai din agricultură, dar una făcută cu cap și fără orgolii de uliță.
        Poate că proiectul evocat va fi un succes, m-aș bucura, și aștept cu interes să văd roșii românești de grădină în supermarketuri, dar am dubii.

        P.S. Și branduri ar mai fi (vorbesc de cele neoficializate): țuica de Dăbuleni (și prunele) pepenii de Calafat, legumele, în general, de Câmpu Mare, dar ele se vând pe marginea șoselei și/sau în piață printre legume turcești, olandeze, spaniole, etc.

        P.P.S. Eu sunt foarte sceptic în privința viitorului agriculturii românești, și nu vreau să fac profeții dar vom ajunge să cerșim altora o bucată de pâine făcută din grâu românesc pe pământ românesc. Și nu este vina acelor altora ci a noastră.

    • N-am să ascund faptul, că eram mândru de postul meu.
      Dar acum, de ce sunt oare mâhnit?
      Oare să fim condamnaţi pieirii,din cauza propriilor îndoieli, fără a încerca măcar să ne folosim valorile?
      Mi se pare stranie o asemenea abandonare.
      Dar poate voi ţine seama de încrederea tonică a Edei?
      Poate va fi necesar , să mă încarc de optimismul acestei poetese în devenire?
      În final, voi ţine seama de lecţia dublă pe care am primit-o.
      De cum a nu fi sau a fi!
      Şi totuşi comunicarea bloggeristică, nu poate fi decât binevenită unei teme, de aceasă anvergură. Şi astfel, mă simt dator ! Madi şi Onu

    • Mulţumesc, pentru link, şi mult succes, la produse bio!
      O zi frumoasă!
      Madi şi Onu

  2. Eda

    Da, de ce nu ?!
    Poate fi un nou inceput pentru agricultura romaneasca… trebuie sa „revenim” cu picioarele pe pamant… si da, studentii care vor sa faca asta,nu merita decat felicitari, pe multi nu ii mai preocupa agricultura in ziua de astazi, insa daca e sa ne gandim mai bine, cu totii „apelam” in fiecare zi la produsele de pe urma acesteia…
    Chiar ma bucura acest lucru ! 🙂

  3. Imi place initiativa, consider ca ar trebui incurajati, daca vom fi sceptici la orice initiativa vom ajunge sa ne complacem si vom crede ca noi romanii nu putem mai mult.
    Orice lucru maret porneste dintr-o initiativa iar in acest caz ea a fost deja transformata in proiect.
    Cred in INTELIGENTA ROMANEASCA si sunt optimista.

    O zi minunata!
    Cu respect:Adeena. 🙂

    • Adeena,
      Mulţumesc, la fel gândesc şi eu, de aceea, am postat cu bucurie informaţia. Este adevărat, depinde şi de sprijinul încrederii ambientului. Cu cât ne vom imagina mai multe impedimente, cu atât implementarea ideii, va fi mai dificilă, sau posibil, sortită eşecului. Cu apreciere!
      Onu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s