P 96.7, Digestia

Notă:

Dintr-o eroare binevoitoare, o distinsă vizitatoare a blogului meu, a crezut că m-am specializat în medicină. Pentru rigoarea necesară, precizez că este o confuzie, medicina nefiind un domeniu de bagatelizat, din moment ce trebuie să fii dăruit de Natură pentru această profesie.

Medicina nu este de domeniul socializării, socializare care înseamnă pentru mine, pierdere de timp, întru mediocritate.

Posturile mele sunt rodul unor lecturi personale, din dorinţa de autoinformare, şi sunt destinate doar lecturii, nu aplicării ca o normă medicală.

Autoinformare, pentru că mi se pare jenantă necunoaşterea de sine (anatomo-fiziologică), efect întâlnit frecvent în domeniul lipsei bunului simţ.

În concluzie, cele redate, sunt rodul efortului de autoeducaţie, proces consecutiv, inerent şcolarizării.

În timp ce scriu, îmi amintesc de un individ cu o morgă greţoasă de pospăială de cultură, lăudându-mi-se (atitudinea mea modestă, i-a dat impresia că mi se poate făloşi).

Mi-a spus că are trei facultăţi.

Cum nu prea sunt dus la biserică, în domeniul imposturii, m-a pufnit râsul, şi l-am întrebat:

–„dar cât te-au costat?”

Surprins, că nu respect cultura, a plecat ”demn”.

Nu a trecut mult, ca să folosească prilejul de a mă înjura, în modul cel mai multiinformat posibil.

Are trei facultăţi băiatul, ştie multe, îmi spun, nu mă pun cu el. Şi nu-m-am pus. I-am întors pur şi simplu, spatele.

Aşadar, digestia.

Prin digestie se înţeleg transformările de alimente în tubul digestiv-gură, stomac,intestine, glande anexe (salivare, ficat şi pancreas)pentru a putea fi absorbite în sânge şi limfă.

Mai precis, prin digestie, alimentele sunt desfăcute în componentele lor:factorii nutritivi principali, nutrienţii sau nutrimentele.

Nutrienţii sunt:glucoza, acizii graşi, glicerina şi aminoacizii.

Nutrienţii nu mai seamănă deloc cu cu alimentele din care au provenit.

Adică, dacă s-ar încerca stabilirea provenienţei lor, aceasta ar fi imposibilă.

Respectiv, pentru aminoacizi, nu s-ar putea stabili dacă au provenit din carne, lapte sau ouă, din fasole sau pâine. La fel se întâmplă cu glucoza, acizii graşi şi glicerina.

Componentele rezultate se vor absorbi prin peretele intestinului subţire, în următoarele 6-10 ore după masă (ingestia alimentelor).

Trecerea nutrimentelor în sânge şi limfă se numeşte absorbţie.

Absorbţia este urmată de metabolism.

Prin metabolism se înţeleg transformările suferite de substanţele absorbite, până la încorporarea lor în ţesuturile organismului, sub formă de celule noi sau până la arderea lor biologică şi eliminarea resturilor nefolositoare rezultate din aceasta.

Metabolismul este procesul care pe de o parte, duce la descompunerea unei părţi din rezervele fiecărei celule a corpului, în ansamblul său, iar pe de altă parte, la acumularea substanţelor rezultate din digestie, în propriile ţesuturi ale organismului.

Faza în care substanţele absorbite sunt transformate în substanţe organice proprii ţesuturilor unde sunt încorporate se numeşte asimilaţie sau metabolism.

Asimilaţia este procesul care se petrece în citoplasma fiecărei celule şi prin aceasta sintetizează citoplasmă nouă care se alătură celei preexistente.

Prin asimilaţie masa celulei se măreşte şi deci, celula creşte.

Când prin respiraţie, oxigenul din mediul înconjurător ajunge în citoplasmă, oxidează (arde) substanţele organice, distrugând astfel o parte din citoplasmă.

Procesul de oxidare(ardere) a citoplasmei se numeşte dezasimilaţie sau catabolism.

Prin dezasimilaţie se eliberează energia de care are nevoie organismul ca să trăiască, şi se formează totodată substanţe nefolositoare pentru organism(substanţe de dezasimilaţie sau de excreţie) pe care organismul le eimină în mediu.

Asimilaţia şi dezasimilaţia constituie cele două laturi ale metabolismului, strict dependente una de cealaltă.

Asimilaţia fiind un proces de sinteză nu poate să se producă fără energia care se eliberează prin dezasimilaţie, iar dezasimilaţia fiind un proces dedescompunere nu poate să se realizeze decât pe seama substanţelor sintetizate prin asimilaţie.

Onu

Scrie un comentariu

Din categoria Educaţie., Pagini de iurnal

Lasă un răspuns

