Carpe Diem

Motto:   ”Carpe diem” – Horaţiu

Ne cunoaştem de mulţi ani, de la Partid , unde ne-am plăcut  empatic …

 La început l-am suspectat de cine ştie ce interese, dar… întrucât nu au existat solicitări speciale, am dedus, că este vorba de o stare de simpatie aparte, pe care unele persoane o pot nutri, fără un interes anume. Pur şi simplu, un soi de prietenie fără afecţiune. Sau poate faptul că îi place să povestească, neavând alt scop decât acela al nevoii de a-şi da importanţă, fără riscul întreruperii cu brutalitatea specifică egoismului ce-l caracterizează; ori, situaţia când noi toţi avem nevoie sa primim un ajutor moral, prin simpla răbdare de a ne fi fost ascultat păsul, scutiţi de gesturi de agitaţie nervoasă; sau, înclinarea mea de a nu întrerupe firul povestirii decât prin întrebări aparent preocupate  faţă de câte “verzi şi uscate”  mi se îndrugă; ori cine ştie ce taine ale corpului nostru emoţional.

Oricum, nu m-a preocupat motivul discuţiilor… dacă se păstrează minimul bun simţ social al comunicării civilizate. Recunosc, din ce aud, îmi plac sfaturile pe care le extrag singur sau mi le dă împotriva blazării faţă de propriile interese, capitol la care, o spun deschis, sunt penibil de deficitar. Observând cu subtilitate, că nu-mi place să mă zbat pentru cauze ce-mi par a fi pierdute din start, mi-o spune direct, ca vorbind pentru sine: ”da eu nu-i las,  fir-ar ei ai Dracului; mă bat până-n pânzele albe, până reuşesc!”. Demnă remarca, bună şi folositoare pentru oricare dintre noi, indiferent de sex, de vârstă şi de statut social. Desigur dacă este vorba de o cauză corectă, morală, care să nu impieteze asupra semenilor noştri. Şi, în general, eu fiind adeptul “educaţiei prin sine însuşi”, am reacţionat favorabil la această opinie.

Bineînţeles, din acel moment, nivelul atenţiei în a-l asculta, a crescut logaritmic… iar plăcerea aşteptării de noi învăţăminte de “psihologie aplicată”, la fel. Din motive stupide politic, nu ne-am mai întâlnit ca acasă. Locuind însă prin zonă, drumurile noastre se intersectează uneori; când, foarte interesant, fiorii emoţiei aflării noutăţilor, amplifică într-un fel aparte clipa începerii conversaţiei.

La fel s-a întâmplat şi deunăzi, când aşteptând în staţia de autobuz… i-am auzit vocea sonoră salutându-mă. Ca de obicei, mi-a spus cu ce se ocupă: nişte probleme de spaţiu locativ, privind vila ce i-a fost retrocedată cu mici complicaţii de vecinătate. În timp ce-mi povesteşte, se întrerupe şi începe să vorbească singur, eu nemaipricepând nimic. Caut să redresez situaţia, bănuind un scurt circuit senescent. Probabil a observat  încercarea: ochii mari, a nedumerire-şoc. Atunci, se opreşte şi-mi spune jenat …scuze, ca să nu uit ceva din ce am de făcut, repet în ordine, problemele în cauză !

Mă arăt plăcut impresionat şi-i spun că gestul său, face parte din trusa deprinderilor lucrului bine făcut, lăudând-ul pentru constatare. Foarte mândru de moment, ţine pentru o clipă să aducă un omagiu tatălui său, neamţ-sas, care l-a învătat modul organizat, nemţesc (remarc satisfacţia etniei prusace). Reţin, plăcut surprins,  mai ales modul interesant şi eficient de conduită în acţiune. Întâmplarea îmi aminteşte o mică,  dar foarte plină de învăţăminte istorioară asupra deprinderii lucrului bine făcut. O cunoştinţă, fost pacient al ilustrului chirurg Sedlacek, mi-a povestit amuzat, următoarele: înainte de a intra în salonul de operaţie celebrul medic avea în ziua respectivă obiceiul de a se închide în biroul său, unde bea cafea şi fuma.

 Obiceiul era ca un ritual săvârşit zilnic… apoi, operaţia se desfăşura cu o înaltă măiestrie şi viteză. Întrebat de pacientul său pentru, ce sunt aceste momente de reculegere, Eminentul Profesor i-a răspuns că, în timpul respectiv, repeta  în gând cu minuţiozitate filmul operaţiei pe care urma s-o efectueze. Astfel, când începea lucrul, totul se derula ca-n filmul vizionat în timpul acestei meditaţii. Am ascultat cu multă plăcere această povestioară plină de tâlc profesional, şi am realizat, încă o dată valoarea capacităţii de relaxare şi de energizare a meditaţiei asupra organismului căruia i se adresează. Cândva, un prieten-chirurg îmi povestea entuziasmat că actul chirurgical, pentru Doctorul Sedlacek, era o operă de măiestrie artistică, la care nu puteai aspira. Nu prea realizam atunci, starea lui de admiraţie, dar dupa istorioara de mai sus cand am şi aprofundat importanţa meditaţiei, totul mi-a devenit limpede.

Cât despre partenerul meu de povestiri, până îl voi reîntâlni o să mă gândesc mereu la spiritul lui de înţelepciune şi la filozofia pragmatică, pe care voi încerca să mi-o însuşesc, fiind plină de învăţăminte:să trăiesc în prezent, şi să mă bucur de orice clipă grea sau nesigură; să nu mă descurajez şi să nu fiu delăsător; doar astfel, succesiunea de clipe trăite din plin, va constitui ceea ce se numeşte Fericirea.

Încearcă, şi tu, cititorule, că viaţa e scurtă. Încearcă îndemnul lui Horaţiu… “Carpe diem”,  în sensul de  “a culege roadele, şi mai ales, bucuriile zilei de azi”. Sau şi mai recent sfatul maestrului Dinu Săraru… ”Să nu ratăm clipa !”.

? Ioan Ionescu

PS: În acest punct, îmi reamintesc, despre actul vizualizării creative, constatat la Madi, prietena mea şi iniţiatoarea blogului nostru. Astfel, tendinţa ei efectivă de concentrare, asupra a ceea ce are de făcut, devine un continuum fericit, al momentelor vieţii.

                   

28 comentarii

Din categoria Din lume ...

28 de răspunsuri la „Carpe Diem

  1. Trebuie un pic de antrenament și pentru asta. Mintea noastră, ca o maimuțică în veșnică mișcare, ne cam joacă renghiuri. 🙂

  2. Un lucru pentru mine este clar …
    Că prietenul tău, chirurgul, nu-şi înjură asistentele !
    Ştii bine despre cine vorbesc …în fine, bine că am scăpat …

    Place postuleţul, Onuţu ! 😉

    • Mădişor,

      N-a făcut-o, şi nici n-ar putea; în urma detenţiei comuniste, o tumoră pe creier, l-a luat dintre noi. Iar tragedia, cumplita suferinţă, i-a provocat-o marea lui pasiune studenţească, din gelozie. Chipurile să nu i-l răpească o colegă, l-a reclamat la securitate, care, pentru nişte ipotetice calomnii, la adresa regimului, şi-a făcut aşa zisa datorie… Iarăşi gelozia!
      Aprecierea ta asupra postuleţului, mă emoţionează, ca de altfel, însăşi existenţa ta mirifică!

      Onu

      • Postul tău mi-a reamintit şi de Prof. Dr. Rafal Wilczur, o somitate în lumea medicală, este recunoscut şi apreciat în lumea ştiinţifică medicală pentru operaţiile chirurgicale efectuate cu succes.

        Familist convins, îşi iubeşte soţia şi fiica, dar meseria sa îi răpeşte mult timp şi îşi neglijează des familia.
        După efectuarea unei operaţii grele, terminată cu un succes chirurgical fuge acasă, încărcat de daruri, dar constată că soţia împreună cu fetiţa l-au părăsit…
        Începe să le caute, apoi să bea în baruri unde este bătut şi tâlhărit …se trezeşte a doua zi fără memorie, fără acte, fără nimic …

        Munceşte pe unde apucă şi constată în diferite împrejurări că poate salva medical oameni, destinul scoţându-i în faţă, la un moment dat fetiţa pierdută de mult, azi săracă şi îndrăgostită fără speranţă de un tânăr bogat.

        Finalul rămâne să-l afli, văzând filmul Znachor – Vraciul 😉

      • Mădişor,

        Mulţumesc!
        Pentru că eşti practiciana vizualizării creative, pe lângă modelul prezentat de tine, am să amintesc de cazul dr. neuro-chirurg Arseni, care şi-a modelat viaţa, etapizat, pe acelaşi sistem, încă din anii studenţiei, şi începuturile carierei.
        Iar dacă-mi îngădui, voi deveni învăţăcelul tău, autodidact !

        Noapte cu Pace !

  3. Pingback: Site-ul SSPR a fost spart de hackeri « Hai ca se poate!

  4. Pingback: Gustav Klimt II « Mirela Pete. Blog

  5. Pingback: Moş Zgârci «

  6. Pingback: Cocoşul minunat « Elisa-gradina mea de vis

  7. Pingback: Prima casă | Caius

  8. Pingback: Ioan Usca/Ioan Traia – Comentarii la Psalmul 112 | Ana Usca

  9. Pingback: Proverb rusesc | Nataşa

  10. @ World of Solitaire,

    Doamne cât de reală este narațiunea !

    Anul trecut m-am reântâlnit DUPĂ PATRUZECI DE ANI cu peste 160 de foști colegi de LM cu care am petrecut clipe minunate, de neuitat si inălțătoare . Până atunci insă, pe blogul promotiei absolventi 1969 am făcut un permanent loby pentru marea revedere incât o distinsă doamnă a spus pur si simplu : „ Aliosa, tu esti sufletul blogului ” .

    Atunci ( 23/08/2009 ), acolo in frumoasa BUCOVINĂ, la poalele RARĂULUI si prelungirea dealului COCORA, pe marele platou de adunare când ,aliniați pe plutoane si companii ca-n anii de liceu militar am dat onorul DRAPELULUI ce-a fluturat mândru pe timpul celor trei zile de sărbătoare si care trebuia coborât c-asa-i regulamentul „ONOR LA DRAPEL”, ne-am luat rămas bun cu dorința de a comunica pe mai departe si a face tot posibilul ca să ne revedem si la a 45-a aniversare a absolvirii promitându-ne să tinem aproape si să luptăm pentru drepturile noastre.

    A venit insă toamna cu penibila campanie prezidentială, cu manipulări si dezbinări ce a afectat grav in cele din urmă si bunele relatii ce-au existat intre noi pensionarii militari, fosti colegi de LM. Și astfel, „ din motive stupide politic, nu ne-am mai intâlnit ” pe bolg ca inainte de a ne lua vrămas bun la marea revedere.
    Motivul ? Il intuiesti desigur dar pentru mai multă sigurantă il precizez : Băsescu ! El, presedintele jucător, cacealmist, ipocrit, manipulator si mincinos a dezbinat pe toată lumea inclusiv pe militari promitându-le grade si functii (lui Gabriel Oprea chiar i-a acordat pentru plecarea din PSD si sustinerea PDL incă două stele de general) si functia de ministru al apărării nationale . Iar acum când ni se vor recalcula pensiile din cauza lui Băsescu, animozitătile dintre pensionarii militari pro si contra mincinosului ( „ Să trăiti bine ” ) se adâncesc iar acuzele nu se mai opresc.

    Urmarea ? Se vede si se va constata la 25 oct când este programat mitingul de protest al pensionarilor militari organizati in SCMD .
    Fiind si ei oameni cu necesităti si priorităti si poate aducându-si aminte și de vorba lui Dinu Săraru „ Să nu ratăm clipa ” , multi au căzut in capcana diavolului vânzându-si sufletul pentru un pumn de arginti !

    Cu bine, prieten deosebit !

    • ALIOSA,

      Aş fi vrut să-ţi răspund, după ce mă voi fi uitat pe hartă, să privesc….: „acolo în frumoasa BUCOVINĂ, la poalele RARĂULUI şi prelungirea dealului COCORA…”
      Cu omenească nerăbdare, însă, mă grăbesc, din prietenia deosebită, care simt cum se înfiripă, să îţi recomand lectura unei cărţi aparte, dacă poate, n-ai făcut-o, cumva:

      „Omul în căutarea sensului vieţii” de Viktor E. Frankl.
      O temă tulburătoare, în genul lui Alexis Carrel, din „Omul, fiinţă necunoscută” !
      Nu pot încheia, decât tot
      „Cu bine, prieten deosebit!”

      World, ca Madi şi Onu

      • World ,

        …..„ acolo in frumoasa BUCOVINĂ, la poalele RARĂULUI și prelungirea dealului COCORA ”este lăcașul construit din ordinul ministrului apărării nationale din acea vreme”, Emil Bodnăraș, o adevărată fortăreată poreclită de noi ”năsturașii”, Bastilia, adevărat lăcas de știință si cultură si unde am petrecut prin sport, invătătură si drumetii cei mai frumosi ani ai adolescentei mele. Lăcașul ce găzduiueste liceul militar”Stefan cel Mare” se află in orasul Câmpulung Moldovenesc.

        Spre regretul meu, nu am citit cartea „Omul in căutarea sensului vietii” de Viktor E Frankl dar dacă o găsesc in librărie o cumpăr si o voi citi neapărat.
        Iti multumesc pentru recomandare.

        Bună seara, prietene.

  11. Pingback: Domnul Chihleanu de la Margina – 4 | Ioan Usca

  12. Pingback: Opozitia nu participa la consultarile de la Cotroceni – Basescu crede ca poate sa substituie opozitia in discutiile cu alianta de guvernamant? « Hai ca se poate!

  13. V-am trecut la mine, din World, ca Madi și Onu, ca în titulatura nouă a blogului. Sună atât de apropiat și prietenos! Transmite căldura umană degajată de ființele voastre.

    ”Carpe diem”, în sensul de ”a culege roadele, şi mai ales, bucuriile zilei de azi”… Niciodată să nu trăiești în trecut și să nu-ți pierzi vremea făcând nesfârșite planuri de viitor, trăiește prezentul, cu ceea ce are el mai bun! 🙂
    …aparent (!) fără legătură: ai găsit culorile potrivite ? M-ai nedumerit ușor cu referirea la C. Prut, în sensul că n-am înțeles aluzia, dar deloc, în ciuda faptului că mă prind instantaneu la orice referire…
    Poate azi nu gândesc decât ceea ce pictez!
    O seară klimtiană, dacă vă e pe plac! 🙂

    • Mirela,

      Multumesc!
      Eram in cautarea sintetizarii ideii de a nu mai trai national, in trecut; dar tu mi-ai dat rezolvarea, prin comentariul tau plastic.
      Confuzia cu Prut, sper ca am lamurit-o, prin comentariul de la tine. Am dorit sa evit orice neintelegere, asupra subiectului meu, predilect. Pentru comentariul tau generos, si pentru link, infinite grazie!
      O noapte Klimtiana, ar fi bine ?

  14. Pingback: Trafic cu Hituri (runda 37) « Blogul lui Teo Negură

  15. Pana la urma si sufletul omului contine ceva stringuri cuantice ce se disipa empatic in imediatul inconjurator – relatarea asta imi da impresia ca vine dinapoia unui microscop cu care se scaneaza trairi
    Asta n-o izbuteste oricine! 😉

  16. Pingback: Nu stiu daca SRI e la remorca lui Basescu sau Basescu e creatia SRI spune Sorin Ovidiu Vintu « Hai ca se poate!

  17. Pingback: Kate Bush sau melodicitatea stranie « Mirela Pete. Blog

  18. Pingback: Cocoşul minunat | cuelisa.com

  19. 🙂 marturisesc ca am in gand trecutul meu in orice moment al prezentului, recunoscatoare fiindu-i, ca astfel sunt omul care sunt azi! E frumos prezentul si bucuria clipei, dar sa nu uitam ca fara ceea ce-am facut eri nu putem fi cei de azi! Si daaa, eu sunt mai pe dos, draga prietene, numai bine iti doresc 🙂 !

Lasă un comentariu